Z tisku
 
Historické litinové sloupy z nádraží ve Varech zachrání stěhování
Originální litinové sloupy a střešní nosníky, které od roku 1870 stojí na nástupišti karlovarského horního nádraží, čeká velké stěhování.
Vedení magistrátu zvažovalo přesunutí sloupů na nádraží v obci Březová v blízkosti Karlových Varů. Jenže podle náměstka Klsáka
nakonec zvítězilo jednodušší a současně i efektivní řešení. Vše se přesune do prostor stávajících autobusových zastávek před horním
nádražím. "Je to pěkné řešení," pochvalovala si nápad karlovarského vedení města regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
 

.......Konstrukce je podle Klsáka v relativně dobrém stavu, takže její rozebrání a opětovné sestavení před nádražím je reálné.
Téměř stejnou podobu, jakou má nádražní zastřešení, dostala kdysi karlovarská Sadová kolonáda. Obě konstrukce vznikly
ve slévárnách v Blansku, uvedl náměstek
.......

 ......„Část původního zastřešení přestěhujeme vedle nové odbavovací budovy,“ nastínil další osud náměstek SŽDC Pavel Paidar......

     
 
Návrh

Tak jako jsem navrhoval v r. 2010 posunutí nádražní budovy do pozice ve které byla původně a z nádražní budovy
vycházející návštěvníci měli před sebou pohled na celé město v údolí - dovoluji si podat návrh na přemístění litinového
zastřešení spíše
do Dvořákových sadů a napojit celou bíle natřenou i zmenšenou konstrukci na Sadovou kolonádu.

Ono tam již kdysi, něco podobného stálo.
 
Dvořákovy sady

Byla by škoda schovat takovouto historickou krásu před novou moderní nádražní budovu, navíc tam
kde projde minimum návštěvníků Karlových Varů.
Problém č.1: Podle poslední získané informace není litinová konstrukce v majetku města ale je v majetku SŽDC
a dosud není jasné, kde konstrukce po případné repasi skončí.
 

        
                    4 ks                                                                                                    16 ks                                                                              20 ks


8 ks

O svém návrhu jsem informoval magistrát - možná pozdě - ale přeci jen jsem se o to pokusil.
 
   
                                                                                14.8.2016
 
 
Rozšířit Sadovou kolonádu? Ne, odmítá město
 
Karlovy Vary - Karlovaráci projevili velkou trpělivost s obnovou horního nádraží. Provizorium spojené s touto nákladnou rekonstrukcí totiž pokračuje. Nepohodlí cestujících by mělo podle informací majitele, tedy Správy železniční dopravní cesty, skončit místo původně plánovaného května na podzim letošního roku. A v souvislosti s rekonstrukcí nádraží se začalo mluvit o Sadové kolonádě. Proč?
 
V říjnu by už nové nádraží za téměř 90 milionů korun, z nichž sedmdesát milionů tvoří evropské dotace, mělo být v provozu.
 
Přestavba bývalého zpustlého nádraží je pod pečlivým dozorem nejen stavebníků, ale také Karlovaráků. A někteří přicházejí i s vlastními návrhy, jak originální litinové sloupy a střešní nosníky, které stojí na nástupišti karlovarského horního nádraží od roku 1870, zachránit. Litinové sloupoví se zastřešením mělo být podle projektu přesunuto před nádražní budovu.
 
„Nejsem expert na estetiku a kolem nádraží chodím téměř každý den. Nedokáži si ale představit, jak tato kombinace dopadne. Pakliže znám Karlovy Vary dost zblízka, líbilo by se mi více celou tuto konstrukci napojit na Sadovou kolonádu ve Dvořákových sadech (viz snímek). Byla by škoda schovat takovouto historickou krásu před novou, moderní nádražní budovu, navíc tam, kde projde minimum návštěvníků Karlových Varů," navrhuje magistrátu Kristian Houf z Karlových Varů. Podle něj by se konstrukce dala upravit do stejné výšky. „A vcelku by v těchto místech ladila více než jako přístřešek před moderním nádražím," uvádí Kristian Houf a návrh zveřejnil i na webu Karlovy Vary 1945.
 
Primátor Petr Kulhánek (KOA) potvrdil, že Houfův návrh město obdrželo, ale zároveň dodal, že je nereálný. „Řešení je to velmi vzletné, ale není možné," vysvětlil primátor. Ovšem také ocenil, že Karlovaráci mají zájem na tom, jak jsou projekty na obnovy různých staveb navrženy, a všímají si, jak se Karlovy Vary mění a modernizují. Návrh předsunutí přístřešku před nádraží už navíc neplatí, protože zůstane u nástupiště a o deset metrů se posune pouze v prostoru kolejí.
 
Podle náměstka Jiřího Klsáka (KOA) jde o nejjednodušší a současně i efektivní řešení. „Probírali jsme to několikrát a variantu předsunutí přístřešku jsme vzdali. S tímto řešením souhlasili i památkáři," vysvětlil náměstek Klsák.
 
Nová, prosklená výpravní budova vychází z projektu architekta Petra Franty z roku 2010.


Autor: Ivana Kalinová
 



Navštivte stránky o Karlových Varech 1945
www.fofifo.wz.cz